۵ راه تشخیص برنج با کیفیت و ممتاز

برنج ایرانی انواع گوناگونی دارد که هر یک عطر و طعم خاصی دارد، افراد مختلف نیز سلیقه های متفاوتی در خرید برنج دارند و معیارهای خاص خود را دارند. از گونه های برنج ایرانی می توان به برنج هاشمی، برنج طارم، برنج دم سیاه و….. اشاره کرد.
برای تشخیص برنج مرغوب ایرانی می توان گفت یکدست بودن برنج، عطر و طعم برنج، سفت و نرم بودن برنج و نداشتن خرده در برنج می باشد.

یک دست بودن برنج

هنگام خرید برنج ایرانی مرغوب باید به این نکته توجه کنید که برنج یک دست باشد، از یک نوع باشد و به اصطلاح قاطی نداشته باشد. اگر برنج مخلوط باشد پخت آن هم سخت می شود، هر یک از برنج ها طرز پخت مختلفی دارند. به جزء مسئله پخت، عطر و طعم و کیفیت برنج های مختلف نیز با هم متفاوت است.
بنابراین برنج ایرانی با کیفیت باید یک دست باشد، در مورد کیفیت برنجی که مخلوط باشد نمی توان به راحتی نظر داد.
برای تشخیص یک دست بودن برنج کافی است مقداری از برنج را کف دست خود ریخته و با دقت برنج ها را نگاه کنید، دانه های برنج باید یک اندازه و یک رنگ باشند. دقت نمایید منظور از اندازه یکسان دانه های برنج خورده و شکستگی آن نمی باشد، شکستگی بین ۴ تا ۶ درصد طبیعی می باشد ضمن اینکه دلیل عمده شکستگی دانه های برنج حمل و نقل آن است که باعث شکستگی می شود و تأثیری بر پخت برنج نخواهد گذاشت.

عطر و طعم برنج

برنج مرغوب ایرانی دارای عطر و طعم خاصی است که آن را از برنج های خارجی و برنج های کم کیفیت ایرانی متمایز می کند. برنج های ایرانی پر محصول مانند برنج فجر و برنج شیرودی و … عطر و بوی کمتری نسبت به برنج های ممتاز مانند برنج طارم و برنج دم سیاه دارند.
برای تشخیص میزان عطر و بوی برنج مقداری از آن را کف دست خود ریخته و در آن بدمید. از مقدار بوی عطری که به مشامتان می رسد می توانید آن را تشخیص دهید.

خشک بودن برنج

بعد از تشخیص یک دست بودن برنج باید به خشک بودن آن توجه کرد. یکی دیگر از ویژگی های یک برنج ایرانی با کیفیت، خشک بودن دانه های آن است چرا که برنج در ابتدای برداشت دارای رطوبت 25-35 درصدی است، که باعث می شود برنج پخت خوبی نداشته باشد و شرایط نگه داری و انبار داری آن را نیز سخت می کند و برنج در برابر حشرات آسیب پذیر می شود.

در کارخانه ها برنج ها را با دستگاه خشک کن خشک می کنند تا رطوبت آن ها را کاهش دهند. برای تشخیص خشک بودن برنج می توانید از روش پخت آن استفاده کنید. برنجی که به خوبی خشک شده باشد، در حین پختن خوب قد می کشد و حجیم می شود که ناشی از جذب رطوبت آب است. اما اگر دیدید برنج به اندازه کافی قد نکشید یعنی برنج کاملا خشک نشده و از قبل دارای مقداری رطوبت بوده است.

برنجی که به اندازه کافی خشک شده باشد باید از سفتی بالایی برخوردار باشد و به اصطلاح پوک نباشد. دانه های برنج را زیر دندان قرار دهید اگر به راحتی خرد شدند یعنی برنج از خشکی مناسبی برخوردار نیست.

چربی برنج

برنج مرغوب و با کیفیت در مقایسه با دیگر برنج ها ازحالت چربی مانند کمتری برخوردار است و در اثر ساییدن آن باید مقدار کمی چربی حس کنید.

کیفیت و چگونگی پخت برنج

یکی از مهم ترین شاخصه های تشخیص برنج ایرانی خوب، توجه به عطر و بوی آن هنگام پخت است. برنج ایرانی مرغوب هنگام جوشیدن در آب، عطر و بوی بسیار خوشایندی از خود متصاعد می کند. علاوه بر این برنج با کیفیت، زمان کمتری برای پخته شدن نیاز دارد و همچنین پس از پخت تا مدت قابل توجهی نرم باقی می ماند و طعم و مزه ی خود را از دست نمی دهد.

با وجود همه این راه ها، موثرترین راه تشخیص برنج ایرانی باکیفیت، پخت آن است که له شدن، کف کردن، آب کشیدن و نگاه تجربی به پخت برنج و شناخت قبلی از پخت برنج می تواند کمک خوبی برای خرید یک برنج مرغوب باشد.

حتما قبل از خرید عمده برنج، مقدار کمی خرید کنید و با چندبار پخت، هم قد کشیدن آن و هم میزان عطر و طعم و خوش‌ خوراک بودنش را امتحان کنید.

خرید برنج ایرانی با کیفیت

شما می توانید با اطمینان کامل محصول تضمینی و مرغوب را از شالیکوبی دشت گلستان تهیه نمایید. محصول در سریع ترین زمان ممکن و درب منزل به دست شما عزیزان تحویل داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت واتساپ
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید
شروع مکالمه
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button