چگونه به طور طبیعی از شر حشرات برنج خلاص شوید

شپشک برنج چیست؟

شپشک های برنج ماهیت زیادی دارند، اما آنها را در برنج یا غلات خود نیز پیدا خواهید کرد. شپشک برنج آفتی کوچک، تیره و سوسک مانند است که اغلب در کالاهای خشک مانند برنج، جو دوسر، غلات، آرد و پودر یافت می شود، یک اشکال غیر سمی است که بی ضرر است و انسان را گاز نمی گیرد. این اشکالات به سرعت تکثیر می شوند و در مخفی کاری بسیار عالی هستند، زیرا دانه های شما را به آرامی می خورند بدون اینکه شما بدانید. آن ها توانایی پرواز و جویدن از طریق پلاستیک و کاغذ را دارند که می تواند منجر به فساد و خرابی مواد غذایی شوند.

اگرچه انواع مختلفی از اشکالات در برنج وجود دارد، شپشک برنج یکی از محبوب ترین آفات برنج است. آنها همچنین یکی از رایج ترین اشکالات برای ورود به برنج هستند زیرا در داخل هسته مخفی و از چشم پنهان می مانند.

شپشک برنج از کجا پیدا می شود؟

آنها معمولاً در تاسیسات فرآوری یا ذخیره غلات یافت می شوند و انواع مختلفی از کالاهای خشک مانند گندم، جو دوسر، غلات، آرد، جو، برنج، ذرت، گندم، ماکارونی و غیره را مورد هجوم قرار می دهند. همچنین می توان آنها را در حال خوردن دانه های پرندگان، مغزها، تخمه های آفتابگردان، میوه های خشک، ماکارونی و حتی غذای سگ یافت.

شایع ترین منبع آلودگی شپشک برنج مستقیماً از فروشگاه است، زیرا آن ها در داخل هسته ها مخفی و از چشم انسان پنهان می مانند.

حشرات برنج چه شکلی هستند؟

آنها ظاهری تاریک و کسل کننده با پوسته سخت خارجی دارند که اغلب به عنوان “حشرات سیاه” یا “سوسک برنج” توصیف می شوند. آنها گودالهایی را در قفسه سینه و 4 لکه زرد روشن تر روی بالهای خود دارند. وقتی به دنیا می آیند، هیچ پایی ندارند و دارای قوزک کوهی با سر سفید کوچک هستند و پس از بزرگ شدن می توانند پرواز کنند. آنها 6 پایه قابل رویت و یک “دهانه” بلند در جلو دارند، دو قسمت قابل مشاهده بزرگ از نمای پشتی و کناری دیده می شود.

شپشکهای برنج سریع حرکت می کنند و در طول روز بیرون می آیند. آنها هر دو روز و شب فعال هستند، اما بیشتر هنگام آشپزی یا غذا خوردن در فضای آشپزخانه متوجه آنها خواهید شد. بسته به گونه های شپشک، ظاهر می تواند کمی متفاوت باشد. شپشک برنج کوچکتر از شپشک ذرت است. رنگ آمیزی نیز بسته به گونه می تواند متفاوت باشد. شپشک های بالغ دارای بازوی بال هستند و توانایی پرواز دارند.

عمر شپشک های برنج چقدر است؟

شپشک های برنج چرخه زندگی حدود 8 ماهه دارند تا بال هایشان کامل شود. آنها بسته به شرایط محیط حدود دو سال زندگی می کنند. ماده ها در طول زندگی خود با متوسط 3-6 تخم در روز حداکثر 400 تخم می گذارند.

آیا شپشک ها انسان ها را گاز می گیرند؟

خیر، شپشک های برنج انسان را گاز نخواهند گرفت یا گزید. آنها همچنین برای انسان یا حیوانات خانگی خطرناک و مضر نیستند و هیچ بیماری ندارند و سمی نیستند. همچنین شناخته شده است که آنها هیچ بیماری را به انسان یا حیوانات خانگی منتقل نمی کنند، زیرا کاملاً بی ضرر هستند و به دلیل اینکه گوشتخوار نیستند علاقه ای به انسان ها ندارند.

شپشک های برنج فقط دانه های برنج، مغزها، دانه ها و برخی میوه ها را می خورند. بنابراین، آنها منحصراً از مواد گیاهی (گیاهخواران) تغذیه می کنند و شما یا حیوانات خانگی شما را گاز نمی گیرند. هم شپشک برنج و هم شپشک غلات از آفات بی ضرری هستند. بنابراین، شپشک های برنج صرفاً آزار دهنده هستند زیرا نیش نمی زنند ولی از بین بردن غذای شما هنوز هم دشوار است.

آیا می تواند شپشک به مبلمان آسیب برساند؟

شپشک های برنجی به اثاثیه منزل، پرده ها، فرش، لباس یا سایر وسایل خانه آسیب نمی رساند. آنها علاقه ای به خوردن دارایی شما ندارند و فقط غلات، مغزها و میوه ها را می خورند. این آفت برای انسان و حیوانات خانگی کاملاً بی ضرر است اما وقتی در کیسه برنج شما کشف شود می تواند آزار دهنده باشد زیرا از بین بردن آنها دشوار است.

آیا شپشک ها می توانند از طریق پلاستیک غذا بخورند؟

بله. آنها همچنین می توانند از طریق بسته بندی کاغذی به راحتی غذا بخورند. به همین دلیل کالاهای خشک، برنج و غلات ذخیره شده در کیسه های پلاستیکی یا ظروف کاغذی از شر شپشک در امان نیستند و مستعد آلودگی هستند.

شما باید همیشه هر نوع آرد، برنج یا سایر غلات را از بسته بندی اصلی آنها به یک ظرف با درپوش مناسب انتقال دهید تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری کنید. تا زمانی که محفظه نگهداری از پلاستیک یا شیشه ضخیم ساخته شده باشد، حشرات فرصتی برای ورود به آن نخواهند داشت. این کار را باید برای همه غذاهایی که مستعد شپشک هستند انجام دهید. همچنین حتماً قبل از انتقال به ظرف موجود، غلات و برنجی را كه از فروشگاه می خرید بازرسی كنید. اگر برنج بیشتری خریداری می کنید و به ظرف قبلی اضافه می کنید، باید مطمئن شوید که برنج جدیدی که خریداری می کنید ابتدا شپشک برنج ندارد. در غیر این صورت خطر آلوده شدن شپشک به برنج قدیمی از برنج جدید را دارید. شما باید این فرآیند را برای تمام غذاهایی که خریداری می کنید در جایی که به ظرف قبلی اضافه می کنید، تکرار کنید. با این کار اطمینان حاصل خواهید کرد که حشرات بعدی برنج را برای همیشه متوقف کرده و از آنها جلوگیری خواهید کرد.

آیا می توانید برنج را با شپشک های برنج بخورید؟

از بین بردن شپشکهای برنج ممکن است دشوار باشد، زیرا دانه های برنج شما کوچک است و به سرعت تکثیر می شوند. حتی اگر شپشک برنج را در یک کیسه جدید برنج پیدا کنید، پس از آبکشی و شستن می توانید با خیال راحت برنج را بخورید هنگام شستن برنج، تمام حشرات مشاهده شده روی آب را به صورت دستی جدا کنید.

بررسی کنید که شپشک برنج از کجا می آیند؟

در این صورت، می خواهید در اطراف انبار آشپزخانه خود یک بازرسی کامل انجام دهید تا ببینید که حشرات برنج از کجا آمده است.

  • آیا آنها کالاهای ذخیره شده شما را در یک کمد نزدیک می خورند؟
  • یا آیا قبلاً نوعی پودر، دانه، آرد، غلات یا میوه ای در این نزدیکی ذخیره کرده اید که از قبل دارای شپشک باشد؟

شما می خواهید آشپزخانه یا محل نگهداری مواد غذایی خود را بررسی کنید و ببینید قبل از خرید کالاهای بیشتر چه خبر است زیرا مستعد آلودگی هستند. کنترل شپشک ممکن است دشوار باشد، اما اگر واقعاً غذای آلوده را شناسایی کنید، در تلاش برای کاهش تعداد و از بین بردن آنها هستید.

چگونه می توان بطور طبیعی از شر شپشک برنج خلاص شد؟

در اینجا برخی از محبوب ترین روش ها برای کنترل شپشک برنج وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. چند مورد را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما مناسب است.

از برگ بو در ظروف غذا استفاده کنید

برای خلاص شدن از شر حشره های برنج می توانید از برگ بوها به عنوان ماده دافع طبیعی استفاده کنید. این برگها ارزان و به صورت بسته بندی در بسیاری از سوپرمارکت های خاص موجود است. آنها اغلب به عنوان ماده پخت و پز موجود در بازارهای بین المللی یافت می شوند.

چند برگ بو را بخرید و آنها را به طور مستقیم در کابینت ها و کشوهای انبار یا آشپزخانه خود قرار دهید و به عنوان یک ماده دافع قدرتمند از آن استفاده کنید. عطر و بوی آزاد شده توسط برگ های بو به عنوان یک روش طبیعی برای خلاص شدن از شر شپشک های برنج و بسیاری از حشرات دیگر آشپزخانه عمل می کند.

برگ بو را در ظروف برنج یا غلات قرار دهید

می توانید برگها را درون جوراب های کوچک قرار دهید و سپس مستقیماً درون ظروف حاوی غلات، جو دوسر و برنج قرار دهید. بوی آن در سراسر ظرف پخش می شود و این باعث می شود که شپشک های برنج دور بمانند. از برگ های بو در ظروف آرد، برنج و غلات استفاده کنید.

و از آنها در اطراف کابینت و انبار آشپزخانه استفاده کنید

از برگ های بو در اطراف انبار، کشوها و کابینت های خود استفاده کنید. شما می خواهید رایحه را تا حد ممکن در کل آشپزخانه و محل نگهداری مواد غذایی پخش کنید.

از گیاهان قوی استفاده کنید

چند گیاه قدرتمند و معطر دیگر نیز وجود دارد که می توانید برای دفع حشرات برنج استفاده کنید. در اطراف آشپزخانه یا محل نگهداری مواد غذایی از میخک، رزماری، پیاز و دانه فلفل استفاده کنید. می توانید از یک جوراب استفاده کنید و آن را با ترکیبی از هر یک از این گیاهان پر کنید تا یک ماده دفع کننده حشرات قدرتمند و طبیعی ایجاد کند. چند جوراب درست کنید و آنها را در اطراف دانه های آشپزخانه، جو دوسر و غلات قرار دهید تا حشرات برنج از بین برود.

توجه داشته باشید که ممکن است در نهایت برگ بو و گیاهان، عطر و طعم به غلات، آرد و برنج شما اضافه کنند. اگر می خواهید از این کار جلوگیری کنید از برگها یا گیاهان به طور مستقیم در همان ظرف با کالاهای خشک استفاده نکنید.

آیا سرکه می تواند شپشک ها را از بین ببرد؟

سرکه در برابر شپشک های برنج موثر است. می توانید سرکه خالص را روی شپشک ها بپاشید تا آنها را از بین ببرد. به محلول پاشی در نزدیکی مواد غذایی دقت کنید زیرا طعم سرکه به غذاهایی که می پاشید اضافه می شود. از سرکه بهتر است برای تمیز کردن، مانند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از شپشک استفاده کنید.

حبه های سیر

بوی تند سیر یک روش قدرتمند و طبیعی برای دفع حشرات برنج است. می توانید چند حبه سیر خریداری کنید، آنها را تازه خرد کنید. سیرها را در اطراف آشپزخانه در انبار خانه خود قرار دهید، حشرات تمایل دارند از آن دور شوند. بوی سیر در نهایت کل آشپزخانه شما را فرا می گیرد و اکثر آفات را از آن خارج می کند.

بهترین قسمت در مورد این روش این است که وقتی سیر بوی خود را از دست داد و بی اثر شد، به راحتی می توانید آن را عوض کنید و با سیر تازه جایگزین کنید تا دوباره نیرو بگیرد. این کار را تکرار کنید تا اینکه شپشک ها از کابینت های شما بیرون رانده شوند. توجه داشته باشید که این برای حشرات برنجی که از قبل در ظرف های غذای شما هستند کار نمی کند زیرا رایحه سیر به سختی وارد ظرف می شود.

زنجبیل

می توانید از یک تکه زنجبیل تازه در آشپزخانه خود استفاده کنید تا به عنوان یک ماده دافع طبیعی عمل کند. همچنین می توانید چند تکه را برش داده و درون ظرف کالاهای خشک قرار دهید تا حشرات برنج دور شوند. رایحه زنجبیل قدرتمند است و به عنوان یک روش طبیعی برای از بین بردن شپشک های برنج به دلیل عطر و بوی آن عمل می کند. عطر و بوی زنجبیل برای انسان زیاد نیست و این باعث می شود شما بتوانید بدون ایجاد مزاحمت، حشرات را بیرون بیاورید.

تابش نور خورشید

شپشک های برنج نور روشن را دوست ندارند و تمایل دارند در مناطق تاریک پنهان شوند. اگر می توانید پرده های آشپزخانه خود را باز کنید و اجازه دهید نور طبیعی خورشید به انبار شما بتابد، این می تواند از ایجاد لانه در کالاهای خشک شما جلوگیری کند. همچنین می توانید کالاهای آلوده را به بیرون از منزل و در یک منطقه منتقل کنید تا نور خورشید به آنها بتابد. این ممکن است به بیرون راندن حشرات کمک کند. اگر تصمیم به پنهان شدن در زیر دانه های برنج دارند، مراقب باشید. شما می خواهید قبل از انتقال غذا به آشپزخانه آن را از نظر وجود حشره بررسی کنید.

نور خورشید یک روش طبیعی و ایمن برای دور نگه داشتن شپشک های برنج است، فقط اطمینان حاصل کنید که غذای شما در معرض نور خورشید قابل فساد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت واتساپ
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید
شروع مکالمه
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button