برنج محلی شهرستان مینودشت استان گلستان یک برنج اعیانی و بی نظیر است. شالیزارهای مینودشت به واسطه ی هوای سرد و کوهستانی شرق استان گلستان و مجاورت با جنگل گلستان با کیفیت ترین برنج های ایرانی را تولید می کند که دارای عطر و طعمی بی نظیر و بسیار خوش پخت هستند.  

مینودشت گلستان کجاست؟ 

شهرستان مینودشت شهری است با مساحتی حدود 700 کیلومتر مربع که در ناحیه شرقی استان گلستان و در دنباله دامنه کوه های البرز شرقی واقع شده است که ریشه در تاریخ و فرهنگ منطقه دارد. این شهر در دوره های مختلف نام های گوناگونی داشته است که اولین نام آن کبود جامه بوده و در زمان صفویه به حاجیلر تغییر کرده است. استفاده از نام سنگر بعد از حاجیلر بوده است, این منطقه از سال 1316 به دلیل چشم انداز های زیبا و طبیعت بکری که داشته است, دشت سبز, دشت بهشت, دشت مینو و در آخر مینودشت نام گذاری می شود. 

مینودشت گلستان

جغرافیای کشت برنج

این که برنج در کدام نقطه کشت و برداشت شده باشد در مرغوب بودن آن مؤثر است. برنج بسته به اینکه از کوه آبیاری شده باشد یا از آب های زیرزمینی و یا سدها، دارای کیفیت های متفاوتی است. برنج ایرانی به همین لحاظ جزء انواع مرغوب برنج دسته بندی میشود.

انواع برنج های کشت شده در خطه شمال کشور از انواع مرغوب هستند. برنج کلات خراسان نیز به واسطه آب خوب و خاک حاصل خیز از بهترین برنج های کشور است ولی به دلایل خشکسالی در تولید آن نوسان وجود دارد.

ویژگی های خاص برنج مینودشت

برنج مینودشت، برنج معطر شرق استان گلستان است و بیشترین نوع برنج کشت شده در شهرستان مینودشت برنج دم سیاه می باشد که کیفیت این برنج به ندرت در سطح ایران پیدا می شود. به همین دلیل قیمت آن نیز رقابتی تر است.

برنج دم سیاه مینودشت به دلیل سختی کاشت و کم محصول بودن در هکتار و استفاده از آب شرب در کشت آن، با کاهش کشت مواجه شده و کم یاب می‌باشد.

سیل سال 98 و افزایش کشت شالی در شرق استان گلستان

در سال 98 سیل بزرگی در استان گلستان جاری شد و باعث از بین رفتن مزارع گندم و جو شد. پس از آن با مجوز جهاد کشاورزی استان گلستان مردم این مناطق که مزارع گندم و جو آن ها از بین رفته و بستر زمین کشاورزی مناسب برای کشت برنج بود، توانستند با استفاده بهینه از مانداب های ناشی از سیل، به کشت شالی اقدام کنند. با توجه به توصیه سید محسن حسینی کارشناس مسائل آب از آنجایی که روش خزانه گیری سنتی نیاز به آب فراوان و نیز مساحت زیاد دارد، بایستی کشاورزان از روش خزانه گیری طرح ژاپن استفاده کنند، همچنین پرورش خزانه در سینی نشاء انجام شود که از این طریق می‌توان سطح نشاء را در مقایسه با روش سنتی کاهش داد، به این ترتیب می‌توان در تولید نشاء سالم و قوی و با میزان مصرف آب و نهاده‌های کمتر اقدام کرد.

طبق نظر مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی گلستان در مورد بخش های مناسب کشت برنج در این استان بایستی یادآور شد مناطق کشت برنج در استان گلستان در علی آباد کتول، کردکوی، بندر گز، گرگان، گنبد کاووس و مینودشت است. از آنجایی که برنج فجر بازار پسندی بهتری نسبت به ارقام دیگر دارد در حال حاضر این رقم بیشتر برای کشت برنج توصیه می شود.

و برخی کارشناسان مسائل آب در استان گلستان محدوده کشت برنج، ضلع شرقی جاده گرگان به آق‌قلا، ضلع دیگر این محدوده در بخش جنوبی، سمت جنوب رودخانه روستای قره‌سو و بخش غربی آن خلیج گرگان به طرف دریا و شمال آن در حد فاصل رودخانه قره‌سو و گرگان رود را نام می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت واتساپ
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید
شروع مکالمه
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button