خدمات کارخانه شالیکوبی مدرن و سنتی دشت گلستان

کارخانه شالیکوبی چیست؟

آسیاب برنج نوعی تأسیسات فرآوری مواد غذایی است که در آن فرآورده های برنجی به برنج تبدیل می شوند تا در بازار فروخته شوند. کل محصول از مزارع شالیزار تهیه می شود، از نظر بهداشتی در ماشین آلات مدرن و محیط بدون گرد و غبار آسیاب و پردازش می شود و از طریق ماشین های مرتب سازی تمیز می شود.

اگر کیفیت شالیزار خوب باشد و برنج به درستی آسیاب شود، بهترین کیفیت برنج حاصل خواهد شد. برای بهبود کیفیت برنج، عواملی مانند کیفیت شالیزار باید در نظر گرفته شود.

خرید شالیزار

شالیزار از مزارع جمع آوری می شود تا فرآوری شود. قبل از شروع فرآیند، شالی دوباره بررسی می شود. شالیزار تهیه شده توسط تیمی کیف به کیف چک می شود و در انبار شالیزار ذخیره می شود.

برای شروع کار با فرآیند تولید، شالیزار توسط دستگاه پیش تمیز کاری شالیکار تمیز می شود و شالیزار تمیز شده در سطل های ذخیره سازی خام شالیزار ذخیره می شود. شالیزار ذخیره شده به مخازن خیساندن فولاد ضد زنگ منتقل می شود. آب از مخزن تخلیه می شود و شالیزار مرطوب آماده جوشاندن است. جوشاندن توسط دیگ بخار انجام می شود. شلتوک جوشانده شده از طریق نوار نقاله تسمه ای به خشک کن شالی منتقل می شود.

خشک کن

شلتوک مرطوب جوشانده شده با استفاده از هوای گرم در خشک کن شالی برقی از جنس مواد ضد زنگ خشک می شود. انرژی گرمایی برای خشک کن با استفاده از مبدل حرارتی تولید می شود که از بخار دیگ بخار استفاده می کند. استفاده از مبدل حرارتی بخار رایحه واقعی شالی را حفظ می کند. این مبدلهای حرارتی غیرمستقیم هستند بنابراین هیچگونه ورود هوای دود به خشک کن وجود ندارد. شالیزاری خشک آماده برای پوسته ریزی است.

شالی دوباره تمیز می شود و توسط دستگاه پیش تمیز کردن آماده می شود. پس از تمیز کردن، شالیزار به لوسر موسوم به شلر منتقل می شود. پوشش خارجی شالی، پوسته در اینجا برداشته می شود و به عنوان سوخت دیگ بخار استفاده می شود. کل برنج از شلر جمع شده و به سفید کننده منتقل می شود. در اینجا، لایه روی برنج که سبوس نامیده می شود، برنج را برداشته و سبوس جداگانه جمع آوری شده است. فرآیند سفید کردن توسط سفید کننده انجام می شود. برنج سفید شده توسط یک صیقل دهنده ابریشمی پرداخت می شود. برنج صیقل یافته مهار می شود و برنج شکسته شده توسط یک گریدر طول جدا می شود.

برنج کامل دانه بندی شده در یک دسته بندی رنگ طبقه بندی می شود که برنج سیاه، برنج زرد و شکم سفید را از بین می برد. سپس، برنج به قسمت بسته بندی منتقل می شود. در نهایت برنج فرآوری شده در گونی های بافته شده بسته بندی شده و آماده فروش در بازار است.

شالیکوبی با ماشین آلات مدرن

برداشت برنج

استفاده از روش مناسب برداشت برنج باعث کاهش ضایعات محصول می شود. به طور کلی از دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای برداشت برنج استفاده می شود. در برداشت غیر مستقیم و یا دو مرحله ای از داس (دروگر) برای برداشت برنج استفاده می کنند و پس از جمع آوری شالی های درو شده خرمن کوبی می شوند. در روش برداشت غیرمستقیم شالی ها توسط ماشین دروگر پس از درو (برش) توسط زنجیرهای انتقال به یک سمت منتقل شده و بر روی ساقه های بریده شده قبلی ردیف می شوند.

شالی هایی که با ماشین دروگر برداشت می شوند، به مدت یک تا دو روز در مزرعه باقی مانده و سپس جمع آوری و خرمن کوبی می شوند.

خرمن کوبی برنج

در برداشت دو مرحله ای محصول درو شده پس از خشک شدن در مزرعه جمع آوری و سپس خرمن کوبی می شود. وظیفه یک ماشین خرمنکوب جداسازی دانه از خوشه و تمیز کردن آن ها از مواد غیر از دانه می باشد. خرمنکوب های برنج در انواع مختلفی ساخته و عرضه می شوند، انتخاب دستگاه مناسب بستگی به ظرفیت مورد انتظار و قدرت مورد نیاز آن دارد.

در برداشت مستقیم و یا یک مرحله ای عملیات درو، جمع آوری، خرمن کوبی و بوجاری توسط ماشینی به نام کمباین انجام می شود. انتخاب روش مناسب برداشت در هر منطقه بستگی به خصوصیات فیزیکی و شرایط خاک شالیزار در زمان برداشت دارد.

شالیکوبی با ماشین آلات سنتی

یکی از فرایند های تولید برنج سفید، تبدیل شالی به برنج سفید است که این عمل طی چد مرحله با تکنولوژی های مختلف انجام میشود. به کارهایی که پس از خرمن کوبی برنج برای تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه شالیکوبی انجام می شود، فرآیند تبدیل برنج گفته می شود، که این فرآیند خود شامل خشک کردن، تمیزکردن، پوست کندن، سفید کردن، براق کردن و درجه بندی می باشد. برای تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه شالیکوبی از دستگاه های مختلفی استفاده میشود.

برای پوست کندن لازم است میزان رطوبت شلتوک کاهش داده شود و برای این کار از روش سنتی نور خورشید یا دستگاه های خشک کن استفاده میشود. پس از خشک کردن شلتوک، با استفاده از ماشین های پوست کن و سفید کن، پوسته و سبوس از دانه جدا و برنج سفید تولید می شود. در هر یک از این مراحل مقداری ضایعات وجود دارد که بخشی از این ضایعات مربوط به استفاده نامناسب ماشین های تبدیل است.

2 دیدگاه

  1. علیرضا حسینی گفت:

    سلام تشکر از محصولاته خوبتون خداوند خیرو برکت بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت واتساپ
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید
شروع مکالمه
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button